Budou závody součástí ostrovního seriálu?
zdroj:denik.cz
Havířov - Jednou z nejvýraznějších postav šestadvacátého ročníku mezinárodního závodu silničních motocyklů Havířovský zlatý kahanec bude Indy Michal Dokoupil
Tento špičkový český jezdec, který je na startu díky indiánské čelence nepřehlédnutelný, nechyběl ani na akci Havířov v květech. O víkendu 22. a 23. srpna chce jako nový profesionální jezdec irské stáje bojovat o celkové vítězství. Do Havířova se těší a má velké ambice.
Prý jste se stal nedávno profesionálem?
Ano. Díky úspěchu při neoficiálním mistrovství světa na přírodních okruzích na britském ostrově Masi mě všimla jedna irská stáj. Ta mě otestovala a následně mi nabídla i profesionální smlouvu. Jezdím nyní za polotovární tým Kawasaki.
O jaké závody se jednalo?
Jedná se o velice populární a náročné závody, které se těší stejné oblibě jako u nás fotbal. Podařilo se mi dojet na celkovém dvaatřicátém místě a získal jsem bronzovou sošku. To se z českých našich jezdců naposledy podařilo v roce 1967 Františkovi Bartošovi.
O kolik závodů se jedná?
V pěti kategoriích se jedou dva závody, takže já osobně jsem měl dva starty na šestistovce. Týdese zde jetrénuje a druhý týdeje závodní, když jsou jezdci navíc rozděleni podle výkonnosti do dvou skupin. Kromě klasických motorek všech kubatur letos poprvé jely i elektrické motorky.
Jak tyto stroje jedou?
Pomalu. Pro závodníky to je opravdu pomalé. Já jsem měl rychlostní průměr na kolo 118 mil v za hodinu
Na jakém okruhu se závodí a kolik kol se jede?
Je to pozoruhodný okruh po celém ostrově dlouhý 60 kilometrů. Jedou se čtyři kola, takže je to stejné stejné jako by se jelo třeba sedmdesát okruhů v Brně. Jeden závod se jede asi hodinu a patnáct minut.
Který Čech zde startoval naposledy?
Už je dlouho. Před dvaceti roky zde startoval Hlavatka. Ale tenedopadl vůbec dobře a nedojel, když se tady při tréninku zabil. Poslední kdo závod dokončil, byl zmiňovaný Bartoš.
Čím je závod zvláštní?
V podstatě vším, je to jedinečná záležitost. Kuriozitou je například už start. Závodníci se vydávají na trať postupně podle dosažených časů v kvalifikaci v desetisekundových intervalech. Benzín vyjde jezdcům tak na dvě kola, takže se po dvou musí do depa natankovat. Velkou roli proto hrají i pittstopy v boxech. Je to prostě velice zajímavé a odlišné než v jiných závodech.
Nyní zpět do Havířova. Těšíte se?
Určitě a moc. Díky profesionální smlouvě budu mít k dispozici rychlejší motorku, takže bych měl být navíc lepší, než loni. Jde tady parádní trať a skvělá atmosféra, kterou si nechci nechat ujít.
O vztahu k závodu asi hovoří i vaše nedávná návštěva…
Ano, byl jsem na akci Havířov v květech, abych pomohl propagovat obnovenou tradici slavných závodů. Projel jsem se průvodem na minibiku, což byl skvělý zážitek.
Kolik havířovských startů plánujete letos?
Stejně jako loni bych měl jet šestistovky a tisícovky.
Přijedou i stájoví kolegové?
S největší pravděpodobností ano. V Irsku jsou závody na přírodních tratích obrovsky populární, takže se do Havířova chystají hned čtyři Irové. Budou hodně silní a určitě by chtěli vyhrát. Budou navíc mapovat situaci a není vyloučeno, že se závod na Těrlickém okruhu stane součástí irského mistrovství. Přírodních okruhů totiž v Evropě není mnoho a kromě dvou závodů v Německu se jinde vůbec nejezdí.
Co od závodů očekáváte?
Myslím si, že by měly být díky větší konkurenci mnohem zajímavější. Díky polotovárnímu týmu budu mít i já ostřejší motorku, takže pomýšlím na celkové vítězství. Samozřejmě očekávám opět skvělou atmosféru. Myslím si, že si diváci přijdou na své.